3D nyomtatás: az Apple Lightning connector esete az Ultimakerrel

illesztések méretváltozásaival kell megküzdenem. Jó példa erre az új Apple Lightning csatlakozónak szánt furat esete – nézzük is meg! Az átlátszó tokban lakó iPhone 5 számára szerettem volna gyártani egy bármire felcsavarozható dokkot. A töltőkábel befogatását ugyanúgy szerettem volna megoldani, ahogy anno a Brodit dokkolót módosítottam. Ilyen lett az ojjektum: iPhone5-screwable-dock-model A kábelvezető lyuk elkészítéséhez szépen kimértem a Lightning csatit: egy 7.7×4.6mm-es, lekerekített sarkú téglalapba pont passzolni fog.Mivel korábban is megküzdöttem már az extruder nyomtatásból fakadó kisebb pontatlansággal, ezért azt gondoltam, jó ötlet, ha csak felkerekítem egész mm-ekre a befoglaló téglalapot és csinálok egy 8×5 mm-es, 2.5 mm-re kerekített lyukat. Meg is csináltam, “okosan” beleterveztem a modellbe, majd nyomtattam egy egy és háromnegyed órásat – íme az eredmény: lightning-hole1-too-tight A Lightning csatinak szűk lett a járat. Még ekkor sem jött meg az eszem, hanem inkább gyártottam egy 9×7 mm-es furatot. Persze ezt is rögtön a modellbe, újabb ~100 perc elpazarlásával: lightning-hole2-too-loose A csati most már elfért a vájatban, csakhogy az most meg mindkét irányban túl bőnek bizonyult, ettől pedig elfordulhat a csatlakozó, ami nagyon nem jó. Harmadik nekifutásra megjött az eszem és legyártottam egy 1 mm vastag kis lapkába az újabb furatot, ezúttal 8.5×5.5mm méretben: lightning-hole3-too-loose Az eredmény ismét egy laza vájat, de már közeledtünk az igazihoz. Lemértem, hogy mekkora lett a tervezetthez képest a nyílás és csodák csodája, pontosan a CAD-ben beállított méretet láttam a tolómérőn. Még 0.25 mm-rel csökkentettem a méreteket, a kerekítést 2.63 mm-re vettem, majd jött egy újabb print próba és láss csodát: lightning-hole4-perfect A szinte tökéletesre sikerült lyukat visszamérve az derült ki, hogy az 7.7×4.7 mm-esre sikerült, azaz az pontosan akkora, amekkorára szükségem van. A méretek gonosz ugrándozását a 0.4 mm vastag PLA alapanyag okozza. Sajnos pontos recept nincsen arra vonatkozóan, hogy mekkora tűréssel kellene számolni. A tanulság annyi, hogy a végleges modell tervezése előtt érdemes mintafuratokat készíteni, amelyeket pillanatok alatt kinyomtathatsz és ellenőrizhetsz, hogy a hőn áhított rést mennyire fedi a valóságos izéd. ]]>

Leave a Reply

Your email address will not be published.