Final Cut Express 4 alkalmazását használom. Ugyan az aktuális iLife csomagban ott van az erre készült korrekt kis iMovie, azonban valami miatt még a Mac-es életem elején felhagytam vele (talán nem tudott frame-re pontosan vágni) és maradt a FCE, amit a mai napig nagyon szeretek.
A probléma
Az Apple az utolsó iMovie/Final Cut release után előállt az “open format timeline”-nak nevezett dologgal, ami nagyjából annyit tesz, hogy konvertálás nélkül keverheted a videovágó software-ben a különböző video codec-ű nyersanyagokat, meg fogja emészteni on the fly. Ez így is van, csak éppenséggel precíz munkához a 2008 late harvest MacBook Pro-n használhatatlan a tömörített nyersanyag, úgyhogy video nyersanyagot konvertálni muszáj. A nagytesó Final Cut Studioban erre ott a beépített Compressor alkalmazás és egy fancy Apple ProRes 422 codec, de ez tegyük fel, hogy nekünk most nem áll rendelkezésre és keressünk helyette ingyenes megoldást.
A másik, viszonylag ritkábban jelentkező, éppen azért alattomos kis probléma, mikor az audio sávban használt mp3 “cirpel”, pattog, vagy akár 1-1 frame erejéig kihagy, a teljes rendering után is. A ludas ezúttal is a tömörítés, úgyhogy az audio adatunkat is ki kell, hogy csomagoljuk.
A megoldás #1/2: video konvertálása
A mozink konvertálásához a
squared5.com által gyártott ingyenes MPEG Streamclip nevű alkalmazást fogjuk használni, melynek OS X és Windows változata is létezik. Advancedebb arcok persze az ultimate
ffmpeg appot használják command line varázslattal, de én lustaságból leragadtam a GUI-s toolnál. Mondjuk pont OS X alatt simán lehetne gyártani egy Folder Action scriptet, ami az erre dedikált “konvertáló pool” jellegű folderbe bedobált file-okat nekiáll ffmpeg-gel azonnal kicsomagoltatni… na, talán egy másik workflow postban megcsináljuk.
Az általam termelt video nyersanyag 1920×1080 PAL (=25fps) felbontású, H.264 codec-kel készül a kamera belsejében. A tömörített file-jainkat az MPEG Streamclip az alábbi beállításokkal kóserolja ki szép uncompressed, ám mégis valamennyire tömör formába (=ezt fedi le a beállított Apple Intermediate Codec):
Az MPEG Streamclip egy kötegben végigcsinálja ezt az összes forrásadatunkkal, plusz a folyamat megállítható, meg még sok egyéb fancy dologra képes, amiket nem részletezünk. Persze egy darab ciklus lenne a kötegelt feldolgozás az ffmpeg-et hívó shell scriptnek is, de hát a lustaság nagy úr…
A megoldás #2/2: audio konvertálása
A zenét Quicktime 7 segítségével konvertáljuk
AIFF formátumúra, amit a FCE már gond nélkül fogyaszt:
Ezután más dolgunk már nincs, mint feldolgozni a preparált nyersanyagokat. Have fun!]]>
Es mekkora lesz igy az uncompressed/eredeti meret aranya? Egy legalabb 20-as X faktort (hogy trendik legyunk) el tudok kepzelni…
Ezt az onthefly konvertalos mappa mokat legyszi ne felejtsuk mar el. Kivancsi vagyok. 🙂 Nincs mekkem, de az ordog nem alszik.
DnP: nono, az Apple Intermediate Codec azért tömör ám nagyon és annak ellenére teljesen smooth módon lehet vágni a benne kódolt filmet! Kipróbáltam a kedvedért egy tegnap készült file-on: 172.7 MB-ból 238.4 MB-ot csinált.
Folder Actions workflow mindenképp jön valamikor, az egy nagy találmány OS X alatt. Mac-ed nincs, de az csak egy átmeneti állapot (már ha rám hallgatsz :)).
Igen igen, csak atmeneti, bar picit hosszura nyult sajnos. Egyszer volt egy nulladik tipusu talalkozasom vele: hackintosh install 🙂 Sajna nem volt kedvem videokartyam szarra flashelni, igy elvaltak utjaink. Hejj ezek a szep 27es iMacek…
“éppenséggel precíz munkához a 2008 late harvest MacBook Pro-n használhatatlan a tömörített nyersanyag”
Kifejtenéd hogy milyen probléma megoldásához van szükség erre a konvertálásra? Nem editáltam még iPhone 4 videót, de az is tömörített.
Persze. Nem tudod akadás nélkül tekerni sem a vágott anyagot, sem a nyerset, márpedig amikor egy snittben keresni kell, ez baromi bosszantó tud lenni.
Remélem nem lesz rá szükség, de ha igen, akkor most már tudom, hogy Apple Intermediate Codec a megoldás. Köszi!
Az Apple Intermediate Codec teljesen korrekt. Nem tudom, hogy csinálják, de annak ellenére, hogy elég tömör (a H.264-nek kb a duplája a vele kódolt video), teljesen akadásmentesen tekerhető vágás közben. Csak ajánlani tudom.
Btw a nagyobb szívást az jelentette, amíg rájöttem, hogy egy mezei VBR MP3 is akadozást okozhat és azt is célszerű AIFF-be konvertálni felhasználás előtt.
a videó feldolgozás végtelen szívások halmaza
Sajnos valóban az.